Видеорегистратор Viofo A119S
от Ангел Маринов (12-октомври-2020)

Съдържание:


Видеорегистратор - що е то?
Видеорегистраторът е специализирано мултимедийно устройство, което записва видео и аудио потоци като информацията обикновено се съхранява върху медиен носител. В действителност представлява видеокамера с предварително настроен фокус и пригодена да работи в екстремалните условия на интериора/ехтериора на пътно превозно средство или специфична спортна дейност.

Какъв е смисълът да снимам пътя и останалите участници в движението
Законът за движение по пътищата към днешна дата не изисква ползването на видеорегистратор и затова поставянето на такъв е по желание на водача. В някои държави е допустим, в други задължителен а в трети се дискутира целесъобразността по отношение на личното пространство и евентуална забрана.

Основните ползи са:

Един приятел ми каза, че не вижда смисъл да ползва камера защото си е купил кола а не фотоапарат. За тези от вас, които мислят като него могат спокойно да спрат да четат статията дотук и да не си губят времето.

Съображения при избора
Изборът на видеорегистратор е трудна задача поради постоянното технологично развитие и богат избор в широк ценови и функционален диапазони на пазара. От друга страна камерата работи при изключително неблагоприятни условия като висока температурна амплитуда, драстична и бърза промяна на светлинната среда, променлива влажност и атмосферно налягане, запрашеност, задименост, вибрации, състояние на стъклата на превозното средство, ... , .

Към споменатото бих добавил и това - камерата да записва в режим 1920x1080@240fps при възможно най-високо достижимата температура на микросредата. За мен конструирането на ефективна камера, която да работи оптимално при изброените условия е истинско предизвикателство по отношение качеството на материали, изработка (софтуер/хардуер) и надеждност.

Един страничен но не без значение фактор е, че на пазара се предлагат множество ментета и за да е пълна веселбата, някои търговци подвеждат с некоректни описания на техническите характеристики за продукта. Например, купуваш си бюджетен UHD видеорегистратор и се кефиш на UHD видео кодирано от 4MP сензор (хитро, а?). В действителност видеото е FHD (1920x1080) и е софтуерно разширено до UHD (3840x2160), което е различно от това да се използва съответния 8MP сензор!

Материалът от който са изработени лещите е от изключителна важност поради високите температури, които се достигат в купето когато автомобила е паркиран и слънчевите лъчи директно падат върху него. Голяма част от производителите в ценово ориентираните си модели използват пластмаси за изработката им, което е проблем ако температурата на микросредата е ~ 60°C когато настъпва структурна промяна в материала. На практика това се изразява в загубата на фокус в определени зони и драстично влошаване качеството на изображението.

В настоящата статия ще ви представя моя избор на видеорегистратор съобразно изброеното до момента. Ще придобиете представа за качеството на камерата както и нейната функционалност от практиката ми. Пропуснах да уточня, че визирам единствено и само едноканалните видеорегистратори защото предпочитам да поставя две отделни и независими една от друга камери за предно и задно виждане. Това ме подсеща също, че в управляваната от мен Renault Laguna 3/III, която е хечбек засега не виждам начин за монтирането на задна камера поради отоплението и ъгъла на задното стъкло.

Viofo A119S
Изборът ми на видеорегистратор е Viofo A119S и го закупих от Китай на 8-Март-2018 за ~ $130 (US):

Имах нещастието да попадна на некоректен дилър с "a la" съвременно българско поведение, който ми създаде множество проблеми. Резултатът бе запознанство с Bill Zhou, дисциплиниране на провинилия се и перфектна A119S за мен. Bill Zhou ми взе огъня с начина, по който реши проблема и ме спечели с бизнес отношение каквото смятах за отдавна изчезнало, а Viofo е една от малкото компании в света, които все още държат на името си и ценят клиента!

Съвет при закупуване
За този, който прояви интерес към камерата е препоръчително да я закупи директно от електронния магазин на производителя, защото ще получи най-новата й версия и аксесоари плюс надеждно пакетиране в кашон. Гаранцията на Viofo е 1 година от датата на закупуване, а доставката е ~ 20 работни дни от Китай (обикновено пристига за 2 седмици). Имайте в предвид, че пратката е възможно да се спре на митница и за освобождаването й се плаща допълнително мито и ДДС.

Алтернативата е покупка от представителството на компанията в Румъния откъдето изненади не би трябвало да има, а времето за доставка да е в рамките на 3 работни дни.

Освен това докато течаха образователните процедури на дилъра, Viofo пусна следващ модел а именно A129 като разликите между него и A119S се дискутират в секцията често задавани въпроси (ЧЗВ) и клиповете в темата. Също така при A119S някои дребни проблеми с охлаждането (лепенка, която запушва част от отворите за охлаждане) и микрофона (кабела му минава върху чипсета) са решени още във фабриката. Това е най-яката камера по отношение цена, качество и производителност. Достойнствата на модела са доста за изброяване и всяко едно си струва според мен. Ще спомена качеството на картината през деня, нощта и в сумрак както и липсата на литиево-йонна батерия.

След като дилърът осъзна, че да бъдеш коректен към клиента е по-практично и евтино отколкото да си тарикат и без бизнес, поръчката ми пристигна в найлонов плик, в следствие на което прекрасната бяла кутия от снимките бе смачкана.

Изненадах се, че камерата не бе повредена и всички компоненти бяха наред а CPL филтъра бе старата версия. Той се лепи за обектива, което е непрактично когато се налага почистването им в случаите при поява на оттенъци или неравномерна яркост на изображението. До момента стои стабилно както и самата камера монтирана с 3M лепенките от пакета, които доказаха своята надеждност при ежедневните преминавания по паветата около църквата "Александър Невски" и честото боравене с бутоните й. Ето как изглежда недомислието:

Филтърът с П-образен профил е за предпочитане поради лесното си поставяне съпроводено от характерния "клик" звук като по време на монтажа се внимава отвора на рамката, в който се намира да е от горната страна защото при горещините тя се разширява и ако е монтирана на обратно следва изпадане на филтъра. Отстраняването му от обектива на камерата е елементарно.

Съвет при почистване
След като сте почистили обектива със суха микрофибърна кърпичка за оптика, вземете фенерче и го осветете от различни ъгли. Внимателно огледайте за остатъчен мазен филм и при наличието на такъв го отстранете.

Другата разлика бе в Fuse Tap Adapter (захранващите кабелчета с предпазител в единия край), които бяха 5 на брой но само от големия размер като липсваха средния и малкия такива.

Монтаж
Монтажът на камерата не е сложен и го направих по следния начин:

Доволен съм от видеорегистратора като всички използвани до момента функции работят коректно.

Обновяване на фърмуера
Процедурата по обновяването му не е сложна но е изключително отговорна поради факта, че ако бъде прекъсната преди успешното й завършване, то тогава камерата ще се повреди и няма да работи! Затова е важно да се следват описаните стъпки като се предполага, че A119S е правилно инсталирана в автомобила:

Обновяване на фърмуера когато камерата е свързана директно към компютър

Използваният от мен фърмуер е:
Viofo A119S Firmware 2018-12-22-MOD-26S

Допълнителна информация относно избор, монтаж и настройка
Полезни линкове

Полезен видео материал
Следващите видеа (на английски език) са благодарение на BC Hobbyist WorkShop и повечето проблеми, за които говори са отстранени в настоящото производство. Моята бройка работи перфектно и това се вижда от клиповете в статията.

Не забравяйте, че за да имате добри резултати е необходимо да разполагате с качествен хардуер и софтуер. А за да се доближите до моите се започва с това да мислите и говорите езика на автомобила ... и камерата, които се представят отлично.

Успех с избора на видеорегистратор!

Видеоклипове от моята Viofo A119S
Принципно когато се демонстрира функционалността на камера при различни условия на светлинната среда се гледат оригиналните файлове, и тъй като те са големи ~ 2 GB за 10 минути се качват на дроп бокса или гугъл диска за прецизен и точен анализ. Видеоклиповете от моята A119S в темата са публикувани в YouTube и са бледо копие на оригинала, тъй като тубата го прекодира, сваля качеството и ограничава до 60 кадъра в секунда. Въпреки това според мен следващите 7 клипа дават добра представа за това какво получава собственика на камерата. Обърнете внимание, че единствено видео №1 е кодирано с битрейт 20 Mb/s докато останалите с 27 Mb/s, а настройките са със стойностите си по подразбиране.

1 Driving in Sofia, BG / Resolution: 1920x1080@30, Encoding: H.264@20Mb/s
Първи видеозапис като демонстрация на възможностите й.

2 Driving in Sofia, BG / Resolution: 1920x1080@60, Encoding: H.264@27Mb/s
Работата на камерата в сумрак и с повишена детайлност, GPS-а се локализира в рамките на 90 секунди при лоши метео условия.

3 Driving in Sofia, BG / Resolution: 1280x720@120, Encoding: H.264@27Mb/s
Една от идеите на видеото е демонстрация в резолюция 1280х720@120fps. За съжаление тубата го прекодира и променя кадрите на 60 fps.

4 Driving in Sofia, BG / Resolution: 1920x1080@60, Encoding: H.264@27Mb/s
Камерата записва без CPL филтър и се вижда, че CPL филтъра е необходим при ясно и слънчево време.

5 Driving on Highway "Trakya", BG / Resolution: 1920x1080@60, Encoding: H.264@27Mb/s
Камерата записва без CPL филтър и се вижда, че CPL филтъра при нисък интензитет на светлината може и да не се ползва, като за нощта е дискусионно.

6 Dusty Road, Plana, BG / Resolution: 1920x1080@60, Encoding: H.264@27Mb/s
Ето още един интересен "прашен" клип заснет без CPL филтър.

7 Driving in Sofia, BG / Resolution: 1920x1080@60, Encoding: H.264@27Mb/s
Това е последното видео, което се публикува в темата. Обърнете внимание на картината както в следобедните така и във вечерните часове. Намирате ли разлика между настоящия клип и предишните когато ги гледате в резолюция Full HD (1920x1080)?

Използвам камерата в резолюция 1920x1080@60fps с кодиране H.264@27Mb/s. Можете да добавяте собствен текст в основната статус линия, както и да посочвате кои данни да се изписват.

Дълго време се колебаех видео файловете с каква продължителност да бъдат и в крайна сметка конфигурирах Loop Recording@5min, като размера на съответния файл е ~ 950 MB съобразно останалите настройки на видеорегистратора. Този параметър е важен защото видео заснемането е организирано в кръгов буфер и в конкретния случай означава, че на моята 119 GB SD карта ще се запише видео поток с обща продължителност от 10:40 часа в 128 файла.

Когато свободното място за запис свърши, логиката на камерата изтрива най-стария видео файл и създава нов, в който съхранява текущия видео поток. По този начин при всеки нови 5 минути запис ще се губят по 5 минути предишно видео. При SD картите с по-малък капацитет е препоръчително Loop Recording@1min.

Камерата Viofo A119S е изключително добра благодарение на видео сензора Sony Exmor IMX291 с резолюция ~ 2.13 мегапиксела и се представя отлично на светло, тъмно, сумрак и в преходите светло=>тъмно и тъмно=>светло, а микрофонът й работи перфектно. За мен към днешна дата Viofo A119S е най-добрата камера по отношение цена/качество/функционалност/надеждност/поддръжка.

Когато ми остане малко свободно време ще използвам специализиран филтър от най-добрата компания в света на оптиката (коя ли е тя?), с който картината ще е уникална спрямо добрата в момента. Филтърът ще бъде изработен по мой проект и монтиран по специфичен начин от един от двамата специалисти на планетата, които извършват желания монтаж, а след това ще покажа видео в настоящата статия.

Благодаря на Viofo за прекрасния за мен видеорегистратор модел A119S!

Често задавани въпроси


"Какво ти е мнението за модела VIOFO A129?"
Ако си се спрял на A129 имай в предвид, че към момента съществува проблем свързан с наситеността на цветовете, която не е равномерна от центъра към периферията на картината. От друга страна ако възнамеряваш да ползваш двете камери (A129Duo), то те не могат да записват едновременно в режим 1920x1080@60fps а това е проблем поне за мен, тъй като при високи скорости картината губи плавността си. Резолюцията 1920x1080@30fps е приемлива при скорости до ~ 90 км/ч и именно затова е предназначен ценово ориентирания A129Duo пакет.

Добрите страни на A129 не са за подценяване като ъгъл на виждане от 140 градуса (135 градуса при A119S), намален ефект рибно око на изображението, поддръжката на SD карти с капацитет до 256 GB (при дълги преходи и високи резолюции с по 60 кадъра в секунда размера на картата не е без значение) и по-доброто захващане на камерата към основата на GPS модула.

Следва полезния видео обзор на A129 от BCHobbyist.
Едно любопитно сравнение между Viofo A129 и A119S направено от BCHobbyist.


"Прегледах доста клипове в тубата и не видях никъде проблем със сатурацията на Viofo A129. Вече два дни съм в dashcamtalk форума и леко се пообърках от прочетеното. Изглежда че в A119S и A129 има един и същи сензор на Sony и се питам защо тогава има разлика в качеството? Ето клиповете, които ми харесаха и направиха избора труден:

Да, до момента Viofo използва един и същ сензор Sony 2MP IMX291 Exmor Starvis Image Sensor и в двата модела. Разликата в качеството произтича от всичко във веригата преди и след сензора като зависи от множеството детайли свързани с изброеното:

Някои клипове са подвеждащи когато не се споменава например дали е филтриран определен спектър на светлината или е променено времето за експозиция при заснемането им. При видеорегистраторите от изключителна важност за качеството на картината са:

Изброеното до момента дава обща представа защо две камери с един и същи сензор предлагат различно качество на заснетото. Между другото видеата на TVPizdys са впечатляващи, тъй като показват поведението на камерите една спрямо друга и то в специфичните условия на експлоатация, където веднага си проличават силните и слабите им страни при конкретните настройки по времето на теста. За мен особено интересни са тези, където се сравняват модели с еднакви сензори и такива с различни резолюции.

Повечето производители предлагат видеорегистраторите си преди да са ги изтествали прецизно, като при възникването на проблем с функционалността и/или настройките разчитат на корекция във фърмуера. Ако се върнем и вземем за пример A119S ще видим, че около четирите години от които е на пазара, моделът е еволюирал значително като лещите са подменяни многократно без да се акцентира на фърмуер и конструкция с единствената цел – качество. Като недостатък мога да посоча, че при покупката на камерата ми нямах информация за историята на версиите на лещата и в резултат на това, видеорегистратора от по-нова партида е възможно да има по-качествено видео поради факта, че е закупен по-късно и директно от Viofo.

Ако се колебаеш по отношение на A129 имай предвид, че последният е подобреното конструктивно продължение на A119S в областта на охлаждането и дизайна. Лично на мен не ми допада поради добавената функционалност, която не използвам.

Едно от най-важните неща при видеорегистраторите е да има баланс в качеството на заснетия видео материал при естествени и изкуствени източници на светлина с различен интензитет и местоположение (слънце, луна, звезди, фарове, осветление, ... ,) както и при евентуалното наличие на специфични валежи и мъгла.


"Все още се колебая между Blackvue DR900S и VIOFO А129/A119S като се чудя кое да избера?"
Blackvue DR900S (Hi3559) е пример за това, че използването на добър сензор не е равносилно и на добър видеорегистратор. Камерата е истинско постижение по отношение на UHD резолюция и качество на картината при хубав ден. Видео енкодера H.265 е приятно да го имаш но без генерираната допълнителна топлина при използването му. Общ проблем на UHD камерите е когато се записва нощем където камера като A119S показва предимство и не случайно IMX291 е наричан "краля". Интересно е да се обърне внимание на архитектурата на сензорите и затова добавям техническото им описание както и инструкциите за употреба на Blackvue DR900S и Viofo А129/A119S.

Иска ми се да имам UHD видеорегистратор, който да записва еднакво добре при всякакви условия но не зная за съществуването на такъв и затова се спрях на Viofo A119S като балансирано решение.

Полезна Информация


"Какво мислиш за ъгъла на виждане?"
При по-малкия ъгъл на виждане загубата на фокус е по-малка спрямо тази при обективите с по-голям ъгъл на виждане. При по-големия ъгъл на виждане имаме повече обекти на кадъра и характерното е, че фокусът няма как да е еднакво добър за близките и отдалечени такива. При автоматичното управление или статична настройка на фокуса обикновено се избира стратегията от център към периферия. В контекста на видеорегистратора това означава, че когато регистрационен номер попада в центъра на обектива ще се вижда ясно и с преместването си по оста към периферията му разпознаваемостта ще се влошава.

Точният ти въпрос ме подсеща и за подвъпроса относно мултифокуса върху движещи се обекти. Когато имам повече свободно време ще направя демонстрационно видео с уточнението, че камерата е различна от разглежданите.

При избора на видеорегистратор се взимат под внимание мястото за монтаж, габаритите на превозното средство и желания ъгъл на виждане като абсолютен минимум от параметри. За Renault Laguna 3/III търсеният ъгъл на виждане за мен е не по-голям от 140°. От заснетите видео клипове все още не мога да преценя кой от двата ъгли 135° или 140° е оптималният.

Благодаря ти за въпроса и имай предвид, че съществуват множество детайли и нюанси, които ми е трудно да ги дискутираме във форум. Когато комуникирам с фотографи им задавам четири въпроса:


"Какви са ти впечатленията от паркинг режима?"
Все още нямам такива.

Идеята ми при монтажа на видеорегистратора бе той да работи с две отделни захранвания, съответно едно при нормална експлоатация и второ за паркинг режим. В момента камерата функционира единствено и само при работещ двигател като захранването се осъществява през мини USB порта на GPS-а. Второто захранване е в процес на изграждане и ще се активира чрез ключе от таблото като ще я захранва през собствения й мини USB порт. По този начин когато ми се налага да ползвам паркинг режима, при изгасен двигател натискам ключето за активирането му и следва клип с 15fps. Повече информация и видео ще има когато завърша инсталацията на второто захранване.

Следното видео дава представа каква е енергийната консумация на Viofo A119S.


"Някой пробвал ли е да форматира 256 или 512 гигабайтова карта?"
По спецификация A119S поддържа до 128 GB SD карти. На практика камерата форматира и работи безпроблемно както с 256 GB така и с 512 GB SD карти, което е особено удобно при дългите ни пътувания. Ето как изглеждат 256 GB:

Реалният й капацитет с файлова система FAT32 е 238 гигабайта както се вижда от снимката:

Когато си взимаш SD карта винаги избирай тази с най-високата скорост на запис като абсолютния минимум за мен са 60 MB/s, а предпочитания производител е Samsung.


"Имате ли впечатления от този сайт, виждам че ги предлагат с гаранция?"
Нямам впечатления от въпросния сайт.

Винаги е добре ако желаната стока е достъпна локално, което ти дава възможност да я разгледаш преди да я закупиш и имаш на момента. Пратките идващи от страни извън ЕС по закон се облагат с 20% ДДС и мито според митническата тарифа ~ 10%. Това не винаги се случва и обикновено е лотария дали цената няма да ти скочи с 30% при доставката. На мен ми се случи с покупката на една диагностика.

В случая с Viofo и въпросния сайт обърни внимание, че предлаганият модел е A119, който е различен от A119S. Ако си се спрял на A119 и го искаш сега и веднага не виждам причина да не си го вземеш оттук. В темата има линк към сайта на Viofo в Румъния с всички предлагани модели и аксесоари на компанията.

Гаранцията на Viofo е една година от датата на закупуване, а доставката е ~ 20 работни дни от Китай (обикновено пристига за 2 седмици). Румъния е логичният избор с близостта си и това, че изненади не би трябвало да има.


"Предполагам, че за обновяването на фърмуера, няма значение дали се прави за първи или пореден път на SD картата. Правилно ли съм разбрал?"
Точно така, можеш да обновяваш фърмуера по описаната процедура многократно както с новите, така и с предишните версии. Въпросът ти е важен защото при някои производители ъпдейтите са еднопосочни, т.е. не е възможно да се върнеш към предишна версия ако новата не ти допада по някаква причина. В конкретния случай нямаме никакви ограничения.


Заключение
Идеята на тази статия е да помогне в избора на видеорегистратор като посочи едно ценово ориентирано решение с добро качество и ви насочи към местата където да четете и разгледате резултатите от практически тестове между продуктите на различните компании. Важното е да си изградите собствено мнение съобразно идеите ви и в крайна сметка да сте доволни от закупеното.

При мен старата версия на CPL филтъра бе заменена от LPL такъв, който е подходящ за камери с фиксиран фокус. Разликите се виждат ясно от последното видео №7 Driving in Sofia когато се сравни с предишните, а именно подобрена яснота и по-наситени цветове.

Оригиналният CPL филтър при мен бе стара версия и имаше прилепващ слой, чрез който се залепваше към прозрачната част на плаката и водеше до различен ъгъл на пречупване на светлината. Настоящият филтър директно е поставен върху обектива на камерата, а резултата за мен е разрушително добър!

Това е тънкостта за депресиране на конкуренцията, която се побърква да променя настройките на камерата без да е необходимо или слага неподходящи скъпо струващи филтри.

Към днешна дата 12-октомври-2020 година, камерата Viofo A119S продължава да работи перфектно в режим на запис 1920x1080@60fps независимо от температурните условия и не е напускала купето откакто е монтирана!


Информацията на този сайт е обект на авторско право и е забранено възпроизвеждането, съхранението или копирането на каквато и да е част от нея под каквато и да е форма!
18-Jan-2020 ©Renault-Forum.org, Visitors: 8905 , Your IP: 3.236.222.124, Server Time: 22:34:03 2021-May-10